Idrott och fysisk aktivitet har flera positiva effekter, så även för astmatiker. Men många barn som idrottar får också problem med ansträngningsastma. Med rätt behandling och stöd går det dock att klara av det mesta.

Astma är en inflammatorisk sjukdom i luftvägarna som gör att musklerna runt luftrören drar ihop sig och gör det svårt att andas. Det finns flera faktorer som kan sätta igång ett astmaanfall, som pollen, cigarettrök, uttorkning, kyla, partiklar i luften eller förkylning. Många astmatiker känner bara av sin astma när de idrottar eller av annan anledning anstränger sig fysiskt. Barn som får astmabesvär vid idrott eller lek har troligen det som kallas ansträngningsastma. Kerstin Romberg är läkare och forskar vid Lunds universitet. I en intervju i Sydsvenskan berättar hon att astma är vanligare bland idrottande ungdomar än hos jämnåriga som är mer stillasittande. Men många idrottande barn och ungdomar vet inte om att de har sjukdomen.

– De har fler kompisar och högre självkänsla. Trots att de har astma, stör det inte deras känsla av att vara friska. Jag pratade med några tjejer som trodde att deras resultat berodde på dålig kondition, trots att de tränade arton timmar i veckan.

Dålig luft ger problem

Personer som tränar riktigt hårt drabbas oftare av astma. Forskarna tror att det beror på att man under kort tid drar in stora mängder luft i lungorna – luft som ofta är torr och kall, eller som innehåller klor, luftföroreningar eller pollen. Värst drabbade är de som ägnar sig åt uthållighetssporter som längdskidåkning, cykling, långdistanslöpning och simning. Men även andra kategorier av idrottare drabbas. Tennisspelare kan till exempel få astma av att andas in partiklar från banor och bollar. Ishockeyspelare och konståkare andas förutom kall luft, även in avgaser från ismaskiner. Barn som idrottar och leker i skolan eller hemma kan också få problem, särskilt om det är föroreningar i luften eller under pollensäsong. Oftast går det dock att behandla symtomen med inflammationsdämpande och luftrörsvidgande mediciner, så astma behöver inte vara något hinder för den som vill idrotta.

Viktigt med rätt förberedelser

Den som får astma i samband med idrott eller lek ska inte sluta röra på sig. Tvärtom är det så att den som har bra kondition kan hantera sina astmabesvär bättre. Den som är i god form känner också snabbare av om en försämring är på väg och kan då behandla astman i tid. Innan man börjar idrotta och anstränga sig för mycket är det dock bra att ha en fungerande behandling på plats och att astman är under kontroll. Många barn måste också ta sina luftrörsvidgande mediciner innan träning, något man bör få veta av sin doktor. Det är också bra att göra en noggrann och långsam uppvärmning tio-femton minuter innan träningen. För med rätt förberedelser kan barnen syssla med den idrott de gillar bäst. Kanske blir de till och med en av många elitidrottare som presterar på toppnivå, trots att de har astma. Den norska skidstjärnan Margit Björgen och de svenska damhockeykronornas forward Jenni Asserholt är bara ett par exempel.

Text: Niclas Samuelsson

Niclas är frilansskribent med många års erfarenhet av att skriva om frågor som rör medicin och hälsa. 

 

 Att tänka på vid idrott och astma

  • Glöm inte att ta dina inflammationsdämpande mediciner, även om du känner dig frisk för tillfället. 
  • Vid behov, ta din luftrörsvidgande medicin en kvart före träning och ha alltid medicinen med dig under träningen.
  • Astmatiker behöver längre uppvärmning respektive nedvarvning än andra.
  • Under perioder då astman är besvärlig kan det fungera bättre med lågintensiv träning.
  • Vid riktigt kallt väder eller höga pollenhalter kan det vara bättre att träna inomhus.
  • Sluta inte träna. I det långa loppet är god kondition positivt för de flesta astmatiker. 
  • Se till att få rätt hjälp inom vården. Med rätt behandling kan de flesta träna och tävla utan större problem.

När ska träningen avbrytas?

Barn som får problem med andningen efter ansträngning bör ta sin snabbverkande luftrörsvidgande medicin och sätta sig ner. Bäst är att sitta med armbågarna mot knäna eftersom det underlättar andningen. Efter cirka en kvart är det oftast möjligt att återgå till träningen igen. Har besvären inte gått över är det bäst att avbryta träningen.

Källa: astma.com

Dela via sociala medier
FaceBook  Twitter  


Hur fick du veta om Barnastma.se?

Sökning på nätet - 41.3%
Via en vän - 5%
Via Facebook - 25%
Annat - 27.5%
Prenumerera på vårt nyhetsbrev – det är gratis! Vi ger ut med sex nummer per år. Så missa inte intressant läsning utan, fyll i formuläret nedan.